همه چیز درمورد لمس خوب و لمس بد کودک

لمس کردن نوزاد چه تاثیر بر سلامتی او دارد؟

زندگی و دنیای کودک پر است از بازی و کنجکاوی و رویا پردازی. دنیای کودکان رنگارنگ است و برای هر کودک تجربه های زیادی به همراه دارد. اما مسئله ای وجود دارد که به لمس در دنیای کودکان کمتر پرداخته می‌شود. لمس برای کودک یک زبان بدن است که به واسطه آن عشق و حمایت دریافت می‌کنند یا خطرهایی که برایشان هست را یاد می‌گیرند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با لمس خوب و بد از دیدگاه کودکان آشنا شوید. کودکان باید یاد بگیرند که کجا حس امنیت داشتن مناسب است و کجا باید احساس خطر کنند و نه بگویند. به این صورت می‌توانید کودک خود را به سوی دنیای سالم و شاد هدایت کنید.

 

تعریف لمس خوب و بد

لمس خوب در واقع لمسی است که به کودک حس خوبی می‌دهد. مثل زمانی که مادر او را در آغوش می‌گیرد یا زمانی که با دوستی بازی می‌کند.

لمس بد برای کودک به این صورت است که به کودک حس بد می‌دهدو کودک فکر می‌کند که این غلط است. معمولا در این زمان کودک نمی‌خندد یا ساکت است. برای مثال لمس بد زمانی است که دوستی با تمسخر به کودک تنه میزند یا کسی بدون اجازه دست کودک را می‌گیرد. 

به طور کلی لمس خوب کودک را شاداب می‌کند در حالی که لمس بد، حال و هوای کودک را به هم می‌زند. 

 

چگونه به کودک خود لمس ها را آموزش دهیم؟

در ابتدا مهم است که یاد بگیریم چگونه باید با کودک خود صحبت کنیم. به این منظور به مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، توجه داشته باشید:

در ابتدا لازم است که روی اندام خصوصی کودک اسم عجیب و غریب نگذارید. چیزی که برای کودک عجیب باشد ممکن است باعث خجالت یا ناامنی کودک شود. می‌توانید از اسم علمی اندام خصوصی استفاده کنید.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: اهمیت مراقبت پوست به پوست.

 

هنگامی که کودک شما در حال انجام یک کار خوب است، حتما او را تشویق کنید تا متوجه شود که در حال انجام کاری خوب بوده است.

 

هنگامی که کودک شما کار اشتباهی انجام می‌دهد یا کاری می‌کند که بهتر بود انجام نمی‌داد، به جای استفاده از الفاظ نامناسب و نادرست، با او به آرامی صحبت کنید. می‌توانید از عبارات (به جای این که به این صورت کار کنیم، می‌توانیم به این صورت کار رو انجام بدیم) و (همیشه می‌تونی بهتر بشی، می‌توانیم با هم یک راه حل براش پیدا کنیم) استفاده کنید.

 

همیشه درباره احساسات کودک خود از او بپرسید و به او احترام بگذارید. برای مثال بپرسید (آیا این لمس احساس خوبی بهت داد؟) یا (فکر میکنی کدوم کار بهتره؟).

نکته دیگری که لازم است تا ه آن توجه داشته باشید، این است که با لطافت و احترام با کودک خود صحبت کنید تا او نیز در محیطی آرام و بدون حس بد، لمس خوب و بد را یاد بگیرد.

 

نکاتی در باب آموزش مسائل جنسی به کودکان

هنگامی که به عنوان والد یا مربی می‌خواهید به کودک آموزش جنسی دهید، لازم است تا با لحن آرام و دوستانه با کودک صحبت کنید تا این احساس را داشته باشد که می‌تواند هر چیزی را به شما بگوید. 

 

در نظر داشته باشید که با توجه به سن کودک به او اطلاعات بدهید و اگر کودک شما سن خیلی پایینی دارد، از کلمات ساده استفاده کنید تا کودکتان متوجه حرف هایتان شود.

 

درباره مسائل جنسی می‌توانید از داستان ها یا مثال هایی در مورد حیوانات استفاده کنید تا بهتر متوجه شوند.

 

برای اندام خصوصی کودکتان از اسمای علمی استفاده کنید. برای مثال به او بگویید که این بخش از بدن او یک عضو خصوصی است و کسی نباید بدون اجازه آن قسمت را لمس کند. 

 

اگر کودکتان سوالی پرسید به او پاسخ دهید و در صورتی که خودتان جواب سوال او را نمی‌دانستید، از کتب مراجع یا ویکیپدیا استفاده کنید. 

 

مهم است که به کودک خود این اطمینان را بدهید که هر وقت سوالی داشت می‌تواند از شما بپرسد. همچنین همواره به کودک خود یادآوری کنید که همیشه کنار او هستید. 

در انتهای این نوشته لازم است در ارتباط با اهمیت به آغوش کشیدن نوزاد و استفاده از آغوشگیر بیشتر اطلاع پیدا کنید به همین دلیل لازم است بلاگ راهنمای خرید آغوشی نوزاد را مطالعه فرمایید.

 

سخن پایانی

به صورت خلاصه لمس خوب و لمس بد کودک مسئله ساده ای نیست. آموزش جنسی به کودک باید با حوصله و با استفاده از کلمات ساده صورت بگیرد. در اولین گام مهم است که برای اعضای بدن کودکان اسم عجیب و غریب استفاده نکنید. با مهربانی و به آرامی به کودک خود توضیح دهید که هر دو نوع لمس مهم است و او باید احترام به خودشو دیگران را یاد بگیرد. البته این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است درک کودک شما از مفاهیمی که به او آموزش می‌دهید، ممکن است متفاوت باشد. نکته آخر این است که برای آموزش مفاهیم جنسی و لمس خوب و بد، مثل آموزش مسائل اخلاقی از تشویق کودک به جای تنبیه کردن او استفاده کنید تا هر زمان که کودک به کمک نیاز داشت، بتواند به راحتی با شما در میان بگذارد.

 

مطلب های تصادفی